tirsdag den 21. august 2012

Haven lige nu.

Så lykkeddes det at få lavet et indlæg. Men jeg har brugt så meget tid med at male pergola, vinduer og klippe og nusse stauder så der har ikke været tid til at blogge. Jeg skal love for jeg har fået have :))))).
Lathyrus Flora Norton.

Ved rosenbuerne i de bagerste bede vil jeg bruge farverne her. Blomsterne er lupin, verbascum, edderkropblomst og sommer ridderspore.

Forskellige hortensiaer.

Utroligt som et bed kan skifte udseende. Først var der tulipaner så riddersporer og digitales og nu hortensiaer.

Omkring terassen er der et flor uden lige af Annabelle.

Lidt af det der blomster i det hvide bed.

Lathyrus Janet Scott.

Ved de første bede ved rosenbuerne vil jeg bruge disse farver. Hvid , lyserød og lidt i den meget svage gule farve.

Terassebedet i sydhaven med kig til pergolaen som er blevet malet sort.

Lidt blomster fra det gule bed.


Ved portalen ind til sydhaven har jeg lige plantet 2 Hydrangea Paniculata Phantom.

Blomster fra det første bed ved rosenbuerne.

37 kommentarer:

  1. Din have er meget, meget yndefuld på billederne her!

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Zep. Jeg siger tak.
      Kh. Margrethe.

      Slet
  2. Hej Margrethe
    Hvor ser det bare godt ud, skønne blomsterbilleder alle. Du har godt nok mange skønne planter i din have.
    Du får da nogle frø at bytte med, kan jeg regne ud, det er ikke så tosset. Da jeg vist mine edderkoppeblomster var der flere interesserede, desværre er der ikke så mange blomster på mine, så der bliver nok ikke mange frø.
    På det sidste billede er der fine hvide skærme, hvad er det?
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisdeth. Lige i tiden høster jeg også en masse frø. Mine edderkroppeblomster var større og flottere sidste år, kan man også høste frø fra dem. De hvide blomster er Kongekommen så vidt jeg husker.
      Kh. Margrethe.

      Slet
    2. Hej igen
      Mine edderkoppeblomster er fra frø fra en anden blogger, så det kan man godt. Den er utrolig fin din Kongekommen.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  3. Gode billeder.
    Hvor har du dog en smuk have og mange skønne blomster.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Åse. Kan du også have en god aften.
      Kh. Margrethe.

      Slet
  4. Hej igen - hyggeligt at have dig tilbage :) Din have oser af sommervarme og skønne blomster. Det er godt nok nogle fine lathyrus-blomster, du viser her.

    Oh... Annabelle... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla og tak for de pæne ord. Annebelle er da ikke til at undvære i haven, jeg klippede mine helt ned i foråret.
      Kh. Margrethe.

      Slet
  5. Kender det alt for godt, min blog er også meget stille for tiden.
    Smukke billeder ;)
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susanne. Når jeg er i haven glemmer jeg fuldstændig tiden.
      Kh. Margrethe.

      Slet
  6. For søren der er sket noget siden du sidst viste billeder fra haven! Skønt at skue og sikke en orden! Flot ser det ud og gode farvekombinationer!
    Herligt at du lige fandt tiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde.
      Haven tager lige længere tid end jeg havde regnet med. I år har jeg klippet og klippet stauder ned, det har jeg ikke fortrudt haven ser mere frisk ud og mange af blomsterne kommer jo igen. Alene at klippe visne roser af puha´det tager tid. Jeg havde besøg af et ældre ægtepar der fortalte de nippede roser af hver anden dag, så det er jeg også begyndt på. Tænk sig de er begge 80 år og har stadig stor glæde ved at være i haven, deres have er på 2000 m2.
      Kh. Margrethe.

      Slet
  7. Hej Margrethe.
    Du har godt nok haft travlt. Det bliver bare kanon godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene.
      Jeg siger tak.
      Kh. Margrethe.

      Slet
  8. Hej Margrethe hvor ser det bare skønt ud i din sensommer have, ja det er fast arbejde på den gode måde at få det så fint ;o) Jeg er da helt pjattet med Annabelle den skal vist på ønskesedlen, klipper du dem ned hvert år ? ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi.
      Jeg nyder tiden jeg bruger derude. Det første år kunne jeg ikke nænne at klippe dem ned, men i foråret lukkede jeg mine øjne og klippede og det har jeg ikke fortrudt.
      Kh. Margrethe.

      Slet
  9. Hey Morgrethe.
    Jeg har savnet dig på bloggen :-).
    Man kan godt se på billederne at det er en have der bliver passet godt på, smukt ser det ud.
    Kh Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone hvor er du sød og tak for de pæne ord.
      Jeg bruger også meget tid derude.
      Kh. Margrethe.

      Slet
  10. Hold da op, hvor har du været produktiv. Dit havemiljø ser så indbydende ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.
      Tak for dine fine ord. Det er så dejlig når tingene bliver lavet, nu mangler jeg bare af få repareret og malet soklen, men det bliver først til foråret.
      Kh. Margrethe.

      Slet
  11. Hej Margrethe.Hvor ser din have da smuk ud.Jeg synes min er lidt vissen at se på.Men har også lige vøret fem dage i Nice(se mit nye indlæg)Der ser så friskt og frodigt ud hos dig.Du må da vande en del?
    knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Min fede lerjord holder godt på vandet, jeg har ikke vandet andet end mine krukker. At min have ser frisk ud er fordi jeg har klippet og klippet mine stauder ned efter blomstringen så de får nyt løv og blomster.
      Heldige dig at du har været i dejlige Nice.
      Kh. Margrethe.

      Slet
  12. Kære Margrethe

    Der er så mange lækkerier, at jeg ikke ved hvor jeg skal begynde og ende med kommentaren. Jeres have er for alvor ved at tage form. Dine hortensiaer er skønne! Ja, der er så mange skønne ting, som jeg godt kunne tænke mig at grave op med en spade en mørk aften :0) Er imponeret over hvor mange ting, der stadigt er krudt i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej søde Nette.
      Du skal høre efter hvad Claus siger. KLIP-KLIP :).
      Du har da også et flot flor i din have kan jeg se. Jeg har ikke fortrudt jeg har klippet selv om det tager tid. Jeg bor så laaaaangt ude på landet at du ikke kan finde det Ha´Ha´.
      Kh. Margrethe.

      Slet
    2. Noget du tror. GPSen er opfundet, så bare pas på. Du nappede jo bl.a. alle de lyserøde verbascum lige for næsen af en sløv Køvenhavner i Kolding. Jeg har forbedret mig med klipperiet, men den sikker ikke lige i skabet endnu. Måske næste år.

      Slet
    3. Jeg vil lige indskyde at jeg hjalp Nette med at klippe sin Verbascum allerede inden hun fik den hjem fra Kolding - ikke at jeg er særlig stolt af det, men jeg tror at der kom gang i den 2. blomstring ret tidligt på sæsonen:)

      Slet
  13. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  14. Kære Margrethe,

    din have har aldrig været smukkere og skønnere end nu. Sikke en frodighed, skønhed, romantik og orden der hersker hos jer. Det er fantastisk at se den forvandling jeres have har taget iår. Tingene er ved at "sætte sig" og der er kommet rum og struktur. Det er bare blevet kanongodt. Klap digselv på skulderen fra mig. Men jeg ved også, at du lægger rigtig mange knokletimer i den have, så al herligheden er ikke kommet af sigselv.

    Håber snart at blive inviteret på havevandring:o)Jeg elsker augusthaver.

    Godnatogsovnurigtiggodt, min søde kærrose

    SvarSlet
    Svar
    1. Jammen søde TANTE GRØN som du dog kan udtrykke dig. Sidst du var her var jeg meget flov over alle de visne roser og for ikke at tale om ukrudet i bedene. Men nu er der styr på tingene :)))))))). Jeg tror der går et par år mere før tingene " er sat ", men det bliver da bedre og bedre.
      Ja vi må lige finde en aften der passer. Carsten vil jo også så gerne se jeres smukke have.
      Det var lige før der skulle en Gajol´nat til igår jeg fik en drøngod ide´ så jeg kunne næsten ikke sove. Men det kan du høre om når vi ses.
      GO´AFTEN til dig.

      Slet
    2. Søde Nette det er ikke for sarte ører :)))))))))))))).

      Slet
  15. Hæhæhæ:o) Hvad har du nu fået af luskede ideer, søde?

    Synes du skulle skynde dig at tage Carsten under armen og komme op i bakkerne hurtigst muligt, for den er ret frodig nu, og det kan meget hurtigt gå den anden vej, både med sommerblomster og stauder.

    Jeg har også fået en idè, men den tør jeg ikke engang sige højt, for den involverer en skrækkelig masse arbejde og der skulle jo holdes projektsabbat næste år:o) Men måske engang......

    Håber jeg snart skal sætte en flaske hvidvin på køl til fornemme gæster.

    Rigtig god weekend og knus

    SvarSlet
  16. Hmmmmm..... Jeg kan da godt tage en god flaske hvidvin med ..... hvis det skulle være :0)
    Jeg vil også høre!

    SvarSlet
  17. Oh my god.....Magrethe - sikke et blomster flor og hvor er dine lyserøde verbascum da helt fantastik smukke..... dem må jeg virkelig sætte jagten ind efter ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  18. Hvor ser det dejligt og frodigt ud - der er virkelig noget at se. Det er flot med Limelight på hver side af porten og det hvide bed med Annabelle er et helt vidunderligt syn:)

    SvarSlet
  19. Hvor er der vidunderligt i din have, så mange utroligt flotte bede i august :-)

    SvarSlet

Jeg vil blive glad hvis du ligger en lille kommentar. ;-)