onsdag den 11. april 2012

Mit skovbed


Jeg vil lige vise jer nogle billeder fra mit skovbed, for at I kan se forandringen i bedet over 3 måneder.

Først i februar viser vintergækkerne sig og så kommer Helleborus nigra.
I marts folder vintergækkerne sig for alvor ud.
Rundt omkring i bedet kan lige begynde at ane de små fladkravet kodrivere i en smuk lysegul farve.  


I april takker vintergækkerne af og Helleborus står stadig flotte. Kodriverne anes i baggrunden.





Det startede med sølle 3 skovanemoner og nu er der 
 hundredevis.








De blå balkananemoner står rundt omkring i skovbedet.

Sensommerbillede af skovbedet, hvor det næsten er helt pasningsfrit. Jeg fjerner løbende skvalderkål.
Forårets blomsterflor afløses af hvide geranium, småbladet dicentra og lyserøde høstanemoner. Hostaerne dækker for ukrudt og nedvisne vintergækker.


Jeg er sikker på at grunden til at anemonerne trives her, er at jeg ikke går og roder i bedet i tide og utide.

Håber I alle har haft en god påske :)

25 kommentarer:

  1. Skønt skovbed du har. Det er sådan mit skal se ud, med masser af helleborus, anemoner, vintergækker, hosta og andet godt. Det er godt på vej, og skal nok blive flot engang. Der skal lige lidt mere i mit bed til at fylde det helt us, så det bliver næsten pasningsfrit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak.
      Jeg har flere bede der passer sig selv....Næsten.
      Hostaer er gode til at dække for vintergækker når de visner ned.

      GO`Aften

      Slet
  2. Det er et meget smukt bed du har der... tror jeg må udvide mit bed mod vest, jeg bliver da helt inspireret af dit smukke bed!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak det var da søde ord.
      Jeg er også selv tilfreds med det ene afløser det andet.

      GO`Aften.

      Slet
  3. Det er så god en idé, der er så meget andet i din have der tager opmærksomheden hen over sommeren, så lad bare skovbedet stå og dominere i foråret. Smart løsning til skyggefulde steder.

    Kh Marlene

    SvarSlet
  4. Det bed lever helt og fuldt op til sit navn. Imponerende og smart, at du har været så konsekvent med at tage billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det med billederne var tilfældig. Men jeg er blevet mere opmærksom når jeg tager billeder.
      For jeg glemmer hurtig hvad der er i de forskelligee bed. Så foto er en god HUSKER :)
      Tak.

      KH Margrethe

      Slet
  5. Sikke et skønt bed du har der :o) Er vild med de mange tuer af vintergækker... go ide at lade hosta dække over dem når de er færdige med at blomstre :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Syntes det er så dejlig med vintergækker der lyser op i det tidlige forår.
      Det er planen jeg vil have vintergækker under alle træerne der vender mod nord. (er halvvejs).

      Kh Margrethe

      Slet
  6. Det er vel nok et lækkert bed. Mere 'naturligt' kan et bed nok ikke blive, når det på den måde passer sig selv. Sådan er mine favoritbede også. For jeg elsker nemlig alle forårsløgene, men ikke deres nedvisnende blade, og så er det bare med at få andre planter til at vokse op og dække dem.
    Jeg ville også være lost uden min billeder som husker :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak.
      Nogle kan lire navne som skidt fra en spædekalv. Det ka´jeg ikke.( jeg laver lister..lister.)og bruger mine billeder.
      Har aldrig i mit liv taget så mange fotos som siden jeg er blevet blogger ;D

      Kh Margrethe

      Slet
  7. Hvor er det dog et smukt bed.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. TAk.
      Mit køkken vender mod nord så det er et dejligt kig jeg har.

      Kh Margrethe

      Slet
  8. Så herlig med masse tidlig blomstring i beddet ditt:) En riktig herlig gjeng med skjønnheter:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak.
      Syntes selv det er et bed der funker.
      Vintergækker er en dejlig delsom plante.
      Anemoner der er flinke til at sprede sig, både skovanemonen, den blåanenone og den lille kodriver :)

      Kh Margrethe

      Slet
  9. Det ser bare fantastisk skønt ud Margrethe :-)

    SvarSlet
  10. Super skønt skovbed......og at se forvandlingen fra sen vinter til sensommer er da helt fantastisk.
    God havedag til dig ;0)

    Dorthe

    SvarSlet
  11. Uuuuuuhhh hvor SER det vidunderligt ud. Lige et bed efter min smag! Dejligt at se på og dejligt at vedligeholde :0)

    SvarSlet
  12. Smukt smukt, og så er det dejligt at have noget der passer sig selv... Med lidt hjælp :o)
    Knus Rikke

    SvarSlet
  13. Dejligt bed, du har der Margrethe. Tak for synet :o)

    SvarSlet
  14. Hej Margrethe
    Super flot skovbed med dejlige smukke blomster.
    De bedste hilsener
    KIrsten

    SvarSlet
  15. Det er et dejligt bed og herligt at løg og planter afløser hinanden gennem hele sæsonen:)

    SvarSlet
  16. Hold da op et skønt bed. Jeg er vild med de små tuer af Vintergækker, også ser bedet også forrygende godt ud senere med Hostaerne. Det er dejlig frodigt. Lækkert.

    SvarSlet
  17. Hvor er det fint. Og hvor er det dejigt, at se det over en længere periode.

    God weekend.

    SvarSlet

Jeg vil blive glad hvis du ligger en lille kommentar. ;-)