torsdag den 19. juli 2012

Mine blå/lilla bede.




I sydhaven har vi været plaget af vand når det regner. Midt i maj blev der lavet over 100 huller hvor der blev fyldt store sten i. Kan allerede se det har hjulpet, men når regnen kommer i de mængder der har været de sidste dage snøft så står der vand. Så sydhaven er ikke så flot i år. Her er Carsten og Jesper igang med at lave hullerne.

 Der er 2 bede hvor jeg har de blå og lilla farver samt lidt purpur farver. Røllikken den ser lidt hvid ud men den er svag lyslilla og blå Iris.

 I bagrunden katteurt.
Nærbilled af rølliken som jeg har taget med hjem fra Fur.

Dahlia Eveline og gladiolus.

Stativerne er ikke dækket endnu.

Spydverbena.

Violfrøstjerne.

Det er ikke nemt at se men jeg har plantet en masse kæmpeverbena hist og pist.

Første purpur solhat der er i blomst. Dem er jeg ret stolt af,  for dem har jeg selv lavet fra frø af der ialt 22 stk i de to bede. 

Ved siden af Violfrøstjernen kan man lige ane en Kæmpeverbena.

Lilla Hornvioler.

Blå hornviol og Katteurt.

Blå Aks-ærenpris og purpurfarvet Hortensia.

Lilla lupiner der er også blå lupiner.

Er den ikke smuk.


 Tvetand. I bedet er der også blå Jacobstige, Russisk mandomstro, forglemmigej, lidt dild og lidt forskellige sommerblomster. Jeg har lige fået nogle frø af Havenarkomanen Natviol i den yndigste farve meget svag lyslilla, den passer farvemæssig perfekt til det bed. Hvad pokker skete der ,  Mig og teknik. Billedet røg op i toppen . Solen skinner så jeg vil ud at klippe stauder ned.

15 kommentarer:

  1. Hvor har du utroligt mange dejlige blomster! Røllike er en dejlig blomst.- jeg har smidt nogle frø i et bed men der er vist ikke sket noget, så jeg må nok købe en plante.
    Det er skønt med succesen Solhat;-) dem kan man ikke have for mange af.
    Hvor ærgerligt det ikke rigtig virker optimalt med vandhullerne men der sørme også kommet meget vand!
    Sommerhilsner
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har en del rølliker. Jeg har en hvid og lilla jeg har gravet op fra geøftekanten. Hvis du køber en røllike skal du kun købe en de er meget delsomme allerede året efter. Jeg har lige købt en dejlig gammelrosa røllike, som jeg håber på at blive til rigtige mange.
      Kh. Margrethe.

      Slet
  2. Spændende at se, hvordan du sammensætter dine bede. Birgit Reimer skelner i sin bog mellem punktplantning, gruppeplantning og mosaikplantning. Mon ikke det er den sidste form, som er en mellemting ml de to andre,du benytter i dine bede?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg går meget efter form, farver og blomstringstidspunkt. Hvis det ikke lige bliver som jeg har tænkt mig, flytter jeg da bare rundt med planterne til jeg opnår det jeg vil. Jeg planter altid flere af samme slags så der gentagelser. Tror også det er en blanding. Jeg har et par bede der giver uro i mine øjne så de bliver lavet om.
      Kh. Margrethe.

      Slet
  3. Hvor er det smukke blomster og sikken farver. Altså bliver lidt misundelig på alle dine Solhatte. Jeg har sået og sået og der er ikke kommet en eneste :( Jeg må prøve igen til næste år.

    Med al det vand der kommer i øjeblikket, er det desværre nok svært og følge med. Her er det roserne, der lider. En del af dem knækker simpelthen eller ligger henad jorden.

    Mange hilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ellers nemt med solhatte de må ikke dækkes til med jord. Prøv igen.
      Træls med det vand.
      Kh. Margrethe.

      Slet
  4. Hej Margrethe.Dejlige billeder fra din have.Jeg har også sået en masse kæmpeverbena.
    Og de kommer fint allesammen.Røllike og katteurt er også blandt mine
    favoritter.God dag til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har selv sået mine kæmpeverbena så jeg har mange. Jeg vil ud at klippe mine katteurt ned så jeg får en blomstring mere.
      Også god dag tii dig Jette.
      Kh. Margrethe.

      Slet
  5. Åh hvor ærgeligt med al den vand ........håber snart det tørre lidt op hos dig også :0) Skønt ser det dog ud med alle dine smukke planter.

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Dorthe.
      Jeg er begyndt at tage tid på for at se hvor lang tid vandet er om at forsvinde. De bede jeg har fået lavet dræn i venter jeg med at plante til til foråret. Det er jo ærgeligt hvis de rådner op p.g.a. vand. Men så har jeg jo hele vinteren til at planlægge og tænke.
      Kh. Margrethe.

      Slet
  6. Hej Margrethe
    Smukke blomsterbilleder du viser her. Hvor jeg kender til det med vand i haven, det er rigtig træls, men heldigvis hjælper det at lave huller. Det har det i hvert fald gjort hos os. Røllike bliver hurtigt til mange, jeg har forskellige farver af dem, sidste år blev der rigtig mange, så delte jeg dem, nu har jeg dem mange steder i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Tak. Jeg var så dum at købe 5 purpur farvede, jeg har gravet en del op, så andre kan få glæde af dem. Så nu bliver der kun købt en enklet som så bliver delt. Jeg håber det hjælper med de huller. En meter ned er der næsten ren ler. I de bed ved rosenbuerne har jeg plantet en del lupiner håber de kan bryde igennem lerlaget.
      Kh. Margrethe.

      Slet
  7. Ja, hvor er det dog træls med al den regn, men her kan den heldigvis selv finde vej ud igen - godt at du har mændene i sving igen, nu med at lave regnhuller... Jeg elsker dine blå-lilla farvesammensætninger og noterer mig røllikerne - dem kan jeg huske Signe skrev og skrev om sidste år, så de må da vist på plantelisten.

    kh Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Søde.
      Jeg er ved at få knopper af al den regn.
      Der er faktisk mange forskellige rølliker i grøftekanten lige til at grave op. Nu når kæmpeverbenaen, eveline,og rølliken blomstre er der ikke et øje tørt.
      Kh. Margrethe.

      Slet
    2. Jeg glemte solhatten nøjjj

      Slet

Jeg vil blive glad hvis du ligger en lille kommentar. ;-)